Čtenářská dílna
pouze v naší třídě
Čtenářská dílna neboli dílna čtení je jednou z metod rozvíjející čtenářskou
gramotnost.
Žáci při hodinách českého jazyka pravidelně čtou beletristické texty, přemýšlí o nich, sdílejí své názory se spolužáky nebo si o knize vedou podrobné záznamy.
Přínos tkví i v rozvíjení myšlení žáků a tvořivého
přístupu, schopnosti spolupráce a v akceptování názorů druhých.
Ačkoliv to na první pohled nevypadá, považuji tento předmět za velmi důležitý a nutný.
Co děláme v dílně čtení
Hlavním cílem čtenářské dílny ve druhé třídě je získat kladný vztah ke čtení.
Na hodiny čt. dílny jsme vždy rozděleni na dvě skupiny. První skupina (12 dětí) má tento předmět ve středu a druhá část (13 dětí) má tento předmět ve čtvrtek.
Podmínkou pro účast na této hodině je mít s sebou knihu. Nejlépe tu, kterou právě čte i doma. Tato povinnost platí pro všechny, kteří zrovna v danou chvíli v učebně jsou. Tedy i pro paní asistentku a pana učitele.
Hodina je rozdělena na dvě části.
V první
části hodiny si děti najdou pohodlné místo na čtení. Poté se každý sám ponoří do příběhu své oblíbené knihy. Čteme cca 15 - 20 min. Nezáleží na tom kolik řádek nebo stránek přečteme, každý máme své tempo. Během četby je ve třídě klid a ticho.
Ve druhé části hodiny se společně posadíme na koberec a povídáme si, hodnotíme, projevujeme své názory a nápady na různá témata.
V měsíci září jsme se dozvěděli, co všechno se dá o knize zjistit ještě před tím, než ji začneme číst. Jak lze v knihovně nebo knihkupectví najít vhodnou knihu. Např. podle názvu, podle jména (třeba oblíbeného) autora, podle ilustrací apod. Už také víme, kdo vyrábí knihy a kde je to v knize napsané.
Naše papírová knihovna
Ve třídě na stěně máme nalepenou papírovou knihovnu v životní velikosti. na začátku září byla plná nepřečtených bílých knih. Každý z nás ve 2.A si vloží do této knihovny knihu, kterou právě dočetl. Postupně se nám zaplňuje.